Brug for hjælp?
Ring: 70 20 39 49
Eller skriv til os på info@roi-online.dk
blåt-kort

Ny hjemmeside

Ny hjemmeside

Hvis du står og skal have lavet en ny hjemmeside til dit firma, så er der rigtig mange ting, som bør tages i betragtning og overvejes grundigt. Her i dette indlæg, vil jeg fortælle lidt mere om de mest almindelige ting, som der bør tages stilling til, når der skal laves en ny firma hjemmeside.

Kravspecifikation

Først og fremmest skal du sætte dig ned, og finde ud af præcist, hvad det er hjemmesiden skal bruges til, og dernæst udforme en kravspecifikation. Derved undgår du nemlig alle de mange misforståelser, der nemt kan komme i kommunikationen mellem dig og dit webbureau. I skal være helt enige om, hvilket resultat der arbejdes hen imod. Du kan evt få hjælp af webbureauet til at udforme kravspecifikationen, men det er vigtigt, at du selv har nogle konkrete ideer og holdninger til, hvad det skal ende med.
En kravspecifikation kan indeholde mange forskellige ting, og det er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvad der bør indgå. Nogle af de ting som altid bør indgå, er beskrevet nedenfor, og her er det egentligt ligegyldigt om det er en webshop, eller blot en almindelig informations hjemmeside.

Design

Design til en ny hjemmeside SKAL altid indgå som en del af kravspecifikationen. Designet er trods alt et af de vigtigste elementer, og for at undgå at webbureauet skal lave 10 forskellige oplæg, så er det vigtigt at du selv har nogle forventninger til, hvordan det skal ende med at se ud. Du behøver ikke at have en komplet skitse eller tegning over, hvordan designet skal være. Men du bør have en ide om, hvilke farver der skal indgå, om der skal være mange billeder, om der skal være flash, om der skal være videoer osv.
Design processen af en ny hjemmeside er noget af det mest tidkrævende, så jo mere specifikt du har beskrevet denne del, jo færre timer skal der bruges, og dermed ender det også med en lavere pris for dig som kunde.

Konvertering

En af de ting, som der desværre tit bliver sprunget meget let hen over, er konverteringer på hjemmesiden. Igen er det underordnet, om vi taler om webshop eller hjemmeside. En konvertering kan nemlig være mange ting.
På en webshop bliver det typisk beregnet som salg af varer og produkter.
På en almindelig hjemmeside kan en konvertering feks være en udfyldt kontaktformular, bestilling af katalog eller salgsmateriale og noget helt andet.
Det er bare ufatteligt vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om præcist, hvad målet med hjemmesiden er. For som udgangspunkt er besøgende i sig selv ikke ret meget værd, det drejer sig om at konvertere de besøgende til kunder, leads eller andet, som giver en reel værdi for firmaet.
I bund og grund er en hjemmeside jo firmaets officielle ansigt udadtil, derfor skal den fremstå mindst lige så professionel, som I gerne vil opfattes. Men man skal altid have et mål med hjemmesiden, således at den giver et positivt afkast, i form at nye kunde henvendelser eller lignende. Hvis ikke du tager stilling til hvad hjemmesiden skal give retur, hvad der for jer er en konvertering, ender du med bare at have en hjemmeside, som koster penge, uden at du har nogen ide, om den rent faktisk er rentabel eller blot endnu en udgift i markedsføringen

SEO hjemmeside

Når vi begynder at tale om konverteringer fra hjemmesiden, skal der naturligvis først være nogle besøgende/potentielle kunder, som kan konverteres, derfor skal der skabes trafik og nye besøg på siden. Den nemmeste, billigste og bedste måde at gøre det på, er ved at få besøg fra søgemaskinerne, såsom Google, Yahoo osv. Det betyder, at din nye hjemmeside skal målrettes de søgeord og søgefraser, som er relevante for din forretning.
Denne del er desværre også en meget overset del fra webbureauernes side – til trods for at de ofte siger det modsatte. Men da mange virksomhedsejere har svært ved at gennemskue søgemaskineoptimering, hvad det indebærer, så ender med ofte med at bliver et ”billigt salgstrick” fra webbureauernes side. For de påstår alle sammen, at netop deres hjemmeside løsninger på forhånd er SEO optimeret.
Der er bestemt også mange gode webbureauer, som gør meget ud af denne del, men vi snakker også med rigtig mange firmaer som ikke kan forstå, hvorfor de ikke ligger i toppen på deres vigtige søgeord, når nu de er blevet lovet, at deres nye hjemmeside er SEO venlig.
Det bedste råd er, at få et SEO firma med ind over, og hjælpe med kravspecifikationen, så er du er sikker på, at denne del er i orden. Det er langt nemmere, hurtigere og i sidste ende også meget billigere, hvis hjemmesiden fra starten er i orden, rent programmeringsmæssigt og SEO mæssigt. Og da langt størstedelen af trafik på en hjemmeside, bør komme fra søgemaskinerne, skal der altså ikke vælges, den hurtige løsning her.

Open Source hjemmeside

En af de ting, som også bør være med i overvejelserne omkring en ny hjemmeside, er om du skal vælge et open source system eller vælge et af de etablerede dansk programmerede CMS’er på markedet.
Som udgangspunkt anbefaler vi altid at du vælger open source, da det giver dig den største fleksibilitet og sikkerhed på lang sigt. De åbenlyse fordele ved at vælge open source, såsom: WordPress, Joomla, Typo3 eller lignende, er at du aldrig er bundet til et bestemt webbureau eller hosting partner. Så skulle du ende med at være utilfreds med din leverandør, så kan du nemt skifte til en anden. I Danmark alene er der i hundredvis af web firmaer, som kan hjælpe dig med løsninger i open source.
En anden fordel ved de gratis CMS’er, er at der allerede er programmeret mange tusinde forskellige design skabeloner og plugins, som du frit og kvit kan benytte på din nye hjemmeside. Og det er ikke altid nødvendigt at opfinde den dybe tallerken, hvis den allerede er opfundet…

Pris på ny hjemmeside

Et af de første spørgsmål man får som webbureau fra en potentiel kunde er: ”Hvad koster det at få lavet en hjemmeside?”
Det er dog ikke så nemt at svare på, da det helt og aldeles afhængig af hvilken type og størrelse hjemmeside, der er tale om. For prisen på en ny hjemmeside kan ligger på alt lige fra 5000 kr og op til flere hundredtusinde kr og endda endnu højere. For der er trods alt forskel på, om det er en hjemmeside til den lille lokale tømrermester eller til en af landets store kommuner.

Så igen, sørg for at have en kravspecifikation klar eller i hvert fald så meget som muligt, og få evt hjælp til at færdiggøre den. Når først du har en færdig kravspecifikation, kan du nemt kontakte 3-5 firmaer, og bede om en pris på din hjemmeside opgave. Det gør det meget nemmere for dem at vurdere opgaven, og samtidig er du sikret en bedre pris.

Jeg håber dette kan hjælpe dig lidt, hvis du skal i gang med at have lavet en ny hjemmeside. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, hvis du har behov for hjælp.

Smid gerne en kommentar i feltet her nedenunder

Bliv Ringet Op





KUNDEEFFEKT: Gennemgang af annoncer
Identificerende at onlinebanner til 117.000 kun havde givet 7.335 i omsætning - vil du vide mere om hvordan vi kan hjælpe dig med at måle på dine marketingaktiviteter?
Læs mere her: roi-online.dk/referencer/
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Apple erstatter den velkendte fingerscanner med den nye funktion Face ID – kan dette føre til et nyt markedsføringsværktøj?
Læs mere her: roi-online.dk/artikler/
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

KUNDEEFFEKT - You Tube annoncering
20,62% af de knap 300.000 videoannoncer ramte på det tyske marked, så You Tube reklamen færdig.
Vil du vide hvordan også du kan få effektfuld You Tube annoncering - Læs mere her: roi-online.dk/referencer/
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Facebook tager Odense med storm og forventer at opvarme op til 6900 husstande på hele Fyn – en interessant udvikling, som vi glæder os til at følge.
Læs mere her: roi-online.dk/artikler/
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Inden længe skydes det snart velkendte amerikanske detailfænomen fænomen, Black Friday, i gang. Black Friday er, også i Danmark, blevet årets største handelsdag, hvilket tilmed gælder online handel på diverse webshops – Men er din webshop klar til at servicere hver en kunde på denne dag? Læs mere her roi-online.dk/artikler/ ... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Vores samarbejde med Google

Læs mere om vores samarbejde med Google og følg med på vores Google+ side, hvis du skal være heldig at deltage i det næste event, hvor vi hjælper virksomheder til Succes Online.

Tag hånd om problemerne

Sidder du i en virksomhed hvor du mener der kunne være behov for vores hjælp, så klik på “Kontakt os” og udfyld formularen med kontaktperson du gerne vil have vi tager fat i samt hvad du mener problematikken er for jeres virksomhed.

Ruevænget 19 - 5600 Faaborg - Tlf: 70 20 39 49 - info@roi-online.dk
© ROI ONLINE