Brug for hjælp?
Ring: 70 20 39 49
Eller skriv til os på info@roi-online.dk
blåt-kort

Ny hjemmeside

Ny hjemmeside

Hvis du står og skal have lavet en ny hjemmeside til dit firma, så er der rigtig mange ting, som bør tages i betragtning og overvejes grundigt. Her i dette indlæg, vil jeg fortælle lidt mere om de mest almindelige ting, som der bør tages stilling til, når der skal laves en ny firma hjemmeside.

Kravspecifikation

Først og fremmest skal du sætte dig ned, og finde ud af præcist, hvad det er hjemmesiden skal bruges til, og dernæst udforme en kravspecifikation. Derved undgår du nemlig alle de mange misforståelser, der nemt kan komme i kommunikationen mellem dig og dit webbureau. I skal være helt enige om, hvilket resultat der arbejdes hen imod. Du kan evt få hjælp af webbureauet til at udforme kravspecifikationen, men det er vigtigt, at du selv har nogle konkrete ideer og holdninger til, hvad det skal ende med.
En kravspecifikation kan indeholde mange forskellige ting, og det er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvad der bør indgå. Nogle af de ting som altid bør indgå, er beskrevet nedenfor, og her er det egentligt ligegyldigt om det er en webshop, eller blot en almindelig informations hjemmeside.

Design

Design til en ny hjemmeside SKAL altid indgå som en del af kravspecifikationen. Designet er trods alt et af de vigtigste elementer, og for at undgå at webbureauet skal lave 10 forskellige oplæg, så er det vigtigt at du selv har nogle forventninger til, hvordan det skal ende med at se ud. Du behøver ikke at have en komplet skitse eller tegning over, hvordan designet skal være. Men du bør have en ide om, hvilke farver der skal indgå, om der skal være mange billeder, om der skal være flash, om der skal være videoer osv.
Design processen af en ny hjemmeside er noget af det mest tidkrævende, så jo mere specifikt du har beskrevet denne del, jo færre timer skal der bruges, og dermed ender det også med en lavere pris for dig som kunde.

Konvertering

En af de ting, som der desværre tit bliver sprunget meget let hen over, er konverteringer på hjemmesiden. Igen er det underordnet, om vi taler om webshop eller hjemmeside. En konvertering kan nemlig være mange ting.
På en webshop bliver det typisk beregnet som salg af varer og produkter.
På en almindelig hjemmeside kan en konvertering feks være en udfyldt kontaktformular, bestilling af katalog eller salgsmateriale og noget helt andet.
Det er bare ufatteligt vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om præcist, hvad målet med hjemmesiden er. For som udgangspunkt er besøgende i sig selv ikke ret meget værd, det drejer sig om at konvertere de besøgende til kunder, leads eller andet, som giver en reel værdi for firmaet.
I bund og grund er en hjemmeside jo firmaets officielle ansigt udadtil, derfor skal den fremstå mindst lige så professionel, som I gerne vil opfattes. Men man skal altid have et mål med hjemmesiden, således at den giver et positivt afkast, i form at nye kunde henvendelser eller lignende. Hvis ikke du tager stilling til hvad hjemmesiden skal give retur, hvad der for jer er en konvertering, ender du med bare at have en hjemmeside, som koster penge, uden at du har nogen ide, om den rent faktisk er rentabel eller blot endnu en udgift i markedsføringen

SEO hjemmeside

Når vi begynder at tale om konverteringer fra hjemmesiden, skal der naturligvis først være nogle besøgende/potentielle kunder, som kan konverteres, derfor skal der skabes trafik og nye besøg på siden. Den nemmeste, billigste og bedste måde at gøre det på, er ved at få besøg fra søgemaskinerne, såsom Google, Yahoo osv. Det betyder, at din nye hjemmeside skal målrettes de søgeord og søgefraser, som er relevante for din forretning.
Denne del er desværre også en meget overset del fra webbureauernes side – til trods for at de ofte siger det modsatte. Men da mange virksomhedsejere har svært ved at gennemskue søgemaskineoptimering, hvad det indebærer, så ender med ofte med at bliver et ”billigt salgstrick” fra webbureauernes side. For de påstår alle sammen, at netop deres hjemmeside løsninger på forhånd er SEO optimeret.
Der er bestemt også mange gode webbureauer, som gør meget ud af denne del, men vi snakker også med rigtig mange firmaer som ikke kan forstå, hvorfor de ikke ligger i toppen på deres vigtige søgeord, når nu de er blevet lovet, at deres nye hjemmeside er SEO venlig.
Det bedste råd er, at få et SEO firma med ind over, og hjælpe med kravspecifikationen, så er du er sikker på, at denne del er i orden. Det er langt nemmere, hurtigere og i sidste ende også meget billigere, hvis hjemmesiden fra starten er i orden, rent programmeringsmæssigt og SEO mæssigt. Og da langt størstedelen af trafik på en hjemmeside, bør komme fra søgemaskinerne, skal der altså ikke vælges, den hurtige løsning her.

Open Source hjemmeside

En af de ting, som også bør være med i overvejelserne omkring en ny hjemmeside, er om du skal vælge et open source system eller vælge et af de etablerede dansk programmerede CMS’er på markedet.
Som udgangspunkt anbefaler vi altid at du vælger open source, da det giver dig den største fleksibilitet og sikkerhed på lang sigt. De åbenlyse fordele ved at vælge open source, såsom: WordPress, Joomla, Typo3 eller lignende, er at du aldrig er bundet til et bestemt webbureau eller hosting partner. Så skulle du ende med at være utilfreds med din leverandør, så kan du nemt skifte til en anden. I Danmark alene er der i hundredvis af web firmaer, som kan hjælpe dig med løsninger i open source.
En anden fordel ved de gratis CMS’er, er at der allerede er programmeret mange tusinde forskellige design skabeloner og plugins, som du frit og kvit kan benytte på din nye hjemmeside. Og det er ikke altid nødvendigt at opfinde den dybe tallerken, hvis den allerede er opfundet…

Pris på ny hjemmeside

Et af de første spørgsmål man får som webbureau fra en potentiel kunde er: ”Hvad koster det at få lavet en hjemmeside?”
Det er dog ikke så nemt at svare på, da det helt og aldeles afhængig af hvilken type og størrelse hjemmeside, der er tale om. For prisen på en ny hjemmeside kan ligger på alt lige fra 5000 kr og op til flere hundredtusinde kr og endda endnu højere. For der er trods alt forskel på, om det er en hjemmeside til den lille lokale tømrermester eller til en af landets store kommuner.

Så igen, sørg for at have en kravspecifikation klar eller i hvert fald så meget som muligt, og få evt hjælp til at færdiggøre den. Når først du har en færdig kravspecifikation, kan du nemt kontakte 3-5 firmaer, og bede om en pris på din hjemmeside opgave. Det gør det meget nemmere for dem at vurdere opgaven, og samtidig er du sikret en bedre pris.

Jeg håber dette kan hjælpe dig lidt, hvis du skal i gang med at have lavet en ny hjemmeside. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, hvis du har behov for hjælp.

Smid gerne en kommentar i feltet her nedenunder

Bliv Ringet Op





Facebook bekæmper ”fake-news” med ny funktion.
I sin seneste indsats for at bekæmpe fænomenet ”fake-news”, falske nyheder, har Facebook testet en helt ny feature. Denne funktion giver facebookbrugerne yderligere information om de nyheder, som vises i deres nyhedsfeed. Funktionen er angivet med bogstavet ”i” nær overskriften til en given artikel. Ved anvendelse af funktionen vil facebookbrugerne få hjælp til at identificere falske nyheder og dermed kunne skelne utroværdige udgivere, der i dag er et voksende fænomen, som blandt andet havde en central plads i det seneste amerikanske præsidentvalg.
Helt konkret vil funktionen afsløre kontekstuelle oplysninger såsom udgiverens Facebook- og Wikipediasider, relaterede artikler om samme emne samt oplysninger om hvordan andre brugere deler på pågældende artikel. Ideen bag funktionen er at genskabe en digital tillid, som er blevet brudt i takt med de stigende falske nyheder.
Kilde: Business insider
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Er du opmærksom på kompleksiteten af SSL/https? Har du sikret, at din virksomheds hjemmeside er troværdig og kender du i den forbindelse din rangering på Google? Er dit erhverv eksempelvis involveret i e-handel eller har du en hjemmeside - SSL er relevant for alle.
SSL er med til at minimere risikoen for angreb da der er krypteret et link mellem server og browseren.

Alle e-forretninger som behandler personlige og fortrolige oplysninger bør have et SSL certifikat, både for deres egen og for deres besøgendes skyld. SSL (Secure Sockets Layer), sikrer at det kun er afsender og modtager, som kan læse de informationer, der kommunikeres mellem de to parter. Dette er vigtigt i dag, hvor man nemt kan komme galt afsted, når man handler på nettet. Det er ikke kun vigtigt for hjemmesider som indeholder e-handel, men derimod vigtigt for troværdigheden på alle former for hjemmesider. Et SSL certifikat er vejen til troværdighed og tryghed men det er nu i høj grad også en rangeringsfaktor, som har betydning for din SEO, da sikkerhed er i særdeles høj kurs hos Google.

I 2016 gjorde Google det til et krav, at man i forbindelse med Google Shopping brugte SSL - Fra januar 2017 begyndte Google at afsløre graden af sikkerhed på webshops for brugerne. Dette markeres med farven grøn, gul og rød, hvoraf rød er meget usikker.
Google begynder at suspendere Google shopping uden ssl.
Hvis du ikke allerede har skiftet fra http til https, vil det være en klar fordel, såfremt du vægter sikkerhed højt.
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Nye Succes Online arrangementer er nu skudt i gang!

Lyder gratis viden om optimering af digitale kompetencer som noget for dig?

Vi er en del af Googles initiativ Succes Online, som hjælper små og mellemstore virksomheder med at tilegne sig optimerede færdigheder indenfor online markedsføring.

Der tilbydes gratis arrangementer, som guider dig og din virksomhed til at opnå de bedst mulige digitale kompetencer indenfor SEO, digitale medier, Adwords og meget andet.
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

ROI ONLINE er underviser på succes online hvor der arbejdes med praktiske dos and dont's, dette er afgørende for din succes på nettet. Vi levere en konkret handlingsplan og ikke mindst viden, der har til formål at gøre dig blandt de bedste på nettet. Der er også mulighed for 1:1 sparring. ... Læs mereLæs mindre

Succes Online - Sønderborg 2017

oktober 24, 2017, 9:00am - november 7, 2017, 6:00am

ROI ONLINE er underviser på succes online hvor der arbejdes med praktiske dos and dont's, dette er afgørende for din succes på nettet. Vi levere en konkret handlingsplan og ikke mindst viden, der ...

Vis på Facebook

Fra tjeklisten til handlingsplan:

ROI ONLINE er underviser på succes online hvor der arbejdes med praktiske dos and dont's, dette er afgørende for din succes på nettet. Vi levere en konkret handlingsplan og ikke mindst viden, der har til formål at gøre dig blandt de bedste på nettet. Der er også mulighed for 1:1 sparring
... Læs mereLæs mindre

Succes Online - Assens 2017

september 28, 2017, 1:00pm - september 28, 2017, 10:30am

Fra tjeklisten til handlingsplan: ROI ONLINE er underviser på succes online hvor der arbejdes med praktiske dos and dont's, dette er afgørende for din succes på nettet. Vi levere en konkret handl...

Vis på Facebook

Vores samarbejde med Google

Læs mere om vores samarbejde med Google og følg med på vores Google+ side, hvis du skal være heldig at deltage i det næste event, hvor vi hjælper virksomheder til Succes Online.

Tag hånd om problemerne

Sidder du i en virksomhed hvor du mener der kunne være behov for vores hjælp, så klik på “Kontakt os” og udfyld formularen med kontaktperson du gerne vil have vi tager fat i samt hvad du mener problematikken er for jeres virksomhed.

Ruevænget 19 - 5600 Faaborg - Tlf: 70 20 39 49 - info@roi-online.dk
© ROI ONLINE