Hvordan ser mulighederne for digital markedsføring ud i 2019? Der findes allerede markedsføringstendenser, som bliver svære at ignorere i 2019. Her lister vi et udpluk af de tendenser, som bliver uundgåelige dette år. Det er en af vores fornemmeste opgaver at holde os opdateret på de nyeste tendenser for at skabe de bedste markedsføringsmuligheder for vores nuværende og kommende kunder. Det er vigtigt at kunne sætte sig i sin kundes sted og fra dette perspektiv vurdere, hvad der er attraktivt i forhold til markedsføring. Herunder lister vi tre markedsføringstendenser, som de fleste bør forholde sig til i 2019.
Kunstig intelligens og chatbots
Kunstig intelligens spiller en stor rolle i forhold til at få indblik i brugerens adfærd. Med kunstig intelligens er det muligt at spore online søgemønstre, brug af sociale medier og data derfra. Ved hjælp af disse informationer kan man tilpasse og målrette sin markedsføring i forhold til den målgruppe, som er relevant for en virksomheds produkter eller ydelser.
Chatbots er chatfunktioner, som ofte popper op på hjemmesider, som tilbyder køb af ydelser eller produkter samt på vores sociale medier, eksempelvis i på vores Facebook Messenger. Konceptet bygger på kunstig intelligens, som beskrevet ovenfor. Man kan dele ordet op og se på ”chat” og ”bot/robot”, for at skabe mere betydning. Chatbots’ funktion er at skabe interaktion med brugeren, hvis brugeren har spørgsmål til produktet eller andet i relation til virksomheden. Chatbots er ideelle da de fungerer som en menneskelig respons og glæder kunden med svar på deres spørgsmål. Derved kan chatbots integreres i en virksomheds kundeservice og spare virksomheden for tid og penge.
Visuelle søgeværktøjer
Visuel søgning er en anden nytænkende og innovativ markedsføringsdisciplin. Denne form for søgning er et nyere tiltag og kræver stærke IT-kompetencer at oprette. Søgningens funktion indebærer, at man kan uploade et billede i sin søgning på Google, som skal erstatte den tekst (de søgeord), vi er vant til at bruge til søgning. Pinterest arbejder også med visuelle søgeværktøjer, hvor du eksempelvis kan uploade et billede af et stykke tøj for at se, hvor du kan købe det online.
Personliggørelse af brands og online shopping
I et samfund med økonomisk stabilitet og mange muligheder, findes også mange brands. Vi bombarderes med fristelser og annoncer på nettet, og der er altid et tilbud, som er bedre end dit og vi er kun et klik fra det, vi søger. Så hvordan skiller du sig ud? Det er vigtigere end nogensinde at finde et fokus for sit brands identitet. Et fokus, som tiltaler en specifik målgruppe og som skaber en unik personlighed omkring et brand, som giver modtageren lyst til at købe netop dette brand frem for alle de andre. Dette betyder både personligt indhold på medieplatforme, personlige e-mails, personlige videoer og meget andet.
I forhold til online shopping bliver det kun vigtigere at følge med trenden i 2019. Der skal skabes en oplevelse som gør, at kunden vælger at shoppe på din webshop, og også gerne at vende tilbage. Forbrugeren elsker at finde ”Customized experiences”, som imødekommer netop denne forbrugers behov, og det er noget, som vi må forholde os til med endnu større fokus i 2019.