fbpx

Facebook i kampen mod “Fake news”

Fake news er i særdeleshed et emne vi fik berørt i 2017, men det er altså ikke bekæmpet blot fordi det ikke omtales i samme grad, som det blev sidste år. Facebook, Twitter og mange andre sociale medier er platforme hvor vi kan dele og derfor sprede information hurtigere end nogensinde – også på globalt plan. Vi deler som aldrig før, og efterhånden deles information gang på gang, hvilket ofte resulterer i misinformation og forkerte tolkninger. Vi efteraber journalisternes arbejde og tillægger produktet vores egne holdninger.
Facebook vil være troværdig
Dette tager Facebook nu kampen op mod, trods de selv er et af de redskaber, som anvendes til denne form for misinformation. Helt lavpraktisk vil Facebook nu ændre på måden hvorpå de filtrerer nyheder og foretage brugerundersøgelser, som kan hjælpe med at bekæmpe misinformations-trenden.
Utroværdige nyheder er ikke noget, som Facebook ønsker, skal florere på deres medieplatform, da det hurtigt gør det sociale medie utroværdigt. De fleste af os kender det; vi gider egentlig ikke tage stilling til dét som ikke er relevant for os. Vi er efterhånden også vant til at markedsføring er så tilpasset, at vi præsenteres for noget, som vi faktisk ønsker at se nærmere på. Det samme er efterhånden udviklingen i nyhedsstrømmen. Vi bliver mere og mere kritiske og det afføder blandt andet, at markedet omkring os er nødt til at tilpasse sig, ved at analysere på potentielle kunder ved hjælp af redskaber som eksempelvis big data.
Den samme udvikling over hele linjen
Hos ROI ONLINE oplever vi samme udvikling. Brugere og også forbrugere er både oplyste og vidne som aldrig før, og der skal mere til for, at vi vedholder interessen. Vi har fået mere fokus på troværdighed, fordi vi er blevet vant til at blive bombarderet med så meget information, at vi hurtigt frasorterer informationer der ikke virker troværdige eller relevante. Derfor er det også en faktor, som vi bør overveje i vores daglige virke som virksomheder, da det netop er denne vej udviklingen går. Det er ikke længere blot et spørgsmål om at sende mest muligt ud til flest muligt, men derimod at være relevant samt at skabe et tillidsfuldt image.