fbpx

Facebook tager del i det danske marked for jobannoncer

Facebook har allerede udbredt deres koncept ”Facebook Jobs” i flere lande, og konceptet har eksisteret i USA og Canada et års tid. Men har Facebook meddelt at de udvider funktionen til flere lande, heriblandt Danmark og andre skandinaviske lande såsom Norge, Sverige og Findland som kun er nogle få iblandt de 42 lande, der nu får muligheden for at gøre brug af konceptet. Facebook har fået øjnene op for hvor flittigt mediet i forvejen anvendes til deling af jobopslag samt af opslag fra folk som søger jobs, derfor har de set en god mulighed for at skabe et koncept ud af brugernes handlinger. Dette har Facebook set en god mulighed i. Dermed bliver disse handlinger nu formaliseret således, at det er mere officielt når der gøres tiltag i forbindelse med jobsøgning. Det betyder også at Facebook stiller sig som en endnu større konkurrent til LinkedIn end de har været før i tiden.

Hvordan virker den nye funktion?
”Facebook-jobs” kan filtrere brugernes søgninger således, at man finder ledige jobs ved hjælp af faktorer såsom geografisk placering, branche og stillingsbetegnelse. Finder Facebook-brugeren et interessant job, kan jobbet søges direkte over Facebook, og der kan tilmed arrangeres jobsamtaler på den samme platform. Dermed bliver din jobjagt mere enkel, og den kan nu foregå på én platform, som indeholder alle de funktioner, du har brug for, helt fra du starter din søgning til at du tager kontakt og får svar. Arbejdsgiverens arbejde med at finde jobkandidater vil ligeledes foregå på samme platform og er opstillet i app-format således, at de er nemt at foretage handlinger via smartphones.

Facebook leverer nye muligheder
Vi kender allerede andre medier, som også er rettet med jobopslag og jobannoncering, særligt LinkedIn er en stor spiller i dette felt. Men hvad er det unikke ved Facebooks nye funktion? – LinkedIn forsømmer folk med lavere uddannelsesniveau samt folk der søger deltidsstillinger eller lignende, hvilket Facebook har set muligheder i. Facebooks nye funktion favner nemlig en bred vifte af jobsøgende. Tilmed finder Facebook jobs til folk som egentlig ikke er aktivt jobsøgende, men som har profiler, der passer på et givet jobopslag. Dermed kan man tilbyde jobs til flere grupper af segmenter end de som allerede søger nye stillinger.

Derfor ligner det nu, at LinkedIn med sit fokus på CV og uddannelsesbaggrund får kamp til stregen af it-giganten Facebook, som vil fokusere på alt dét som LinkedIn har nedprioriteret.