fbpx

Google Research relanceres som Google AI

Googles researchafdeling brandets nu som Google AI i stedet for Google Research som vi ellers kender det. Navneskiftet skete i maj forud for Googles store udviklingskonference I/O 2018. Det samme navneskift har vi for nyligt set hos Google Adwords, som nu er blevet til Google Ads.

Denne ændring af brandet navn sker som følge af det store fokus, som vi i dag har på forskning inden for blandt andet kunstig intelligens som også betegnes AI. Google udtaler, at de foretager denne navneændring, fordi de vil understrege sit engagement i denne forskning og derfor forener sit brand med AI. Google ønsker at gøre en indsats for, at denne forskning inden for AI skal være tilgængelig for alle. Google udtaler endvidere, at de i stigende grad har lagt vægt på, at implementere machine learning-teknikker på så mange områder som muligt. I praksis findes al Googles forskning nu under Google AI og det vil fremover være et sted, hvor man kan opsøge ny og brugbar viden fra hele verden og anvende det i utallige sammenhæng.

Københavns universitet har også åbnet et helt nyt AI-center, som forsker i kunstig intelligens. Dog pointeres det af centerets leder, at man må være på vagt i forhold til de personer og virksomheder, som udnævner sig selv til profeter inden for kunstig intelligens. Der er en høj efterspørgsel på arbejdskraft med evner og kompetencer inden for både kunstig intelligens og big data. Derfor skal man være på vagt, når man inddrager nye ansigter eller virksomheder i AI-sammenhænge. To af de ting man råder til, når det kommer til at gennemskue, hvorvidt en virksomhed er troværdig eller ej i forhold til deres AI-kompetencer er at se på, hvilke metoder de anvender samt hvor store beløb de er parate til at investere med i AI.

Mange virksomheder ønsker indsigt i, hvordan de kan anvende data på nye, innovative måder. I den forbindelse har Datalogisk Institut på Københavns Universitet, i samarbejde med Industriens Fond, udarbejdet konceptet Idas, som hjælper og rådgiver alle former for virksomheder til, hvordan de kan drage fordel af big data.