Brug for hjælp?
Ring: 70 20 39 49
Eller skriv til os på info@roi-online.dk
blåt-kort

Ny hjemmeside

Ny hjemmeside

Hvis du står og skal have lavet en ny hjemmeside til dit firma, så er der rigtig mange ting, som bør tages i betragtning og overvejes grundigt. Her i dette indlæg, vil jeg fortælle lidt mere om de mest almindelige ting, som der bør tages stilling til, når der skal laves en ny firma hjemmeside.

Kravspecifikation

Først og fremmest skal du sætte dig ned, og finde ud af præcist, hvad det er hjemmesiden skal bruges til, og dernæst udforme en kravspecifikation. Derved undgår du nemlig alle de mange misforståelser, der nemt kan komme i kommunikationen mellem dig og dit webbureau. I skal være helt enige om, hvilket resultat der arbejdes hen imod. Du kan evt få hjælp af webbureauet til at udforme kravspecifikationen, men det er vigtigt, at du selv har nogle konkrete ideer og holdninger til, hvad det skal ende med.
En kravspecifikation kan indeholde mange forskellige ting, og det er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside, hvad der bør indgå. Nogle af de ting som altid bør indgå, er beskrevet nedenfor, og her er det egentligt ligegyldigt om det er en webshop, eller blot en almindelig informations hjemmeside.

Design

Design til en ny hjemmeside SKAL altid indgå som en del af kravspecifikationen. Designet er trods alt et af de vigtigste elementer, og for at undgå at webbureauet skal lave 10 forskellige oplæg, så er det vigtigt at du selv har nogle forventninger til, hvordan det skal ende med at se ud. Du behøver ikke at have en komplet skitse eller tegning over, hvordan designet skal være. Men du bør have en ide om, hvilke farver der skal indgå, om der skal være mange billeder, om der skal være flash, om der skal være videoer osv.
Design processen af en ny hjemmeside er noget af det mest tidkrævende, så jo mere specifikt du har beskrevet denne del, jo færre timer skal der bruges, og dermed ender det også med en lavere pris for dig som kunde.

Konvertering

En af de ting, som der desværre tit bliver sprunget meget let hen over, er konverteringer på hjemmesiden. Igen er det underordnet, om vi taler om webshop eller hjemmeside. En konvertering kan nemlig være mange ting.
På en webshop bliver det typisk beregnet som salg af varer og produkter.
På en almindelig hjemmeside kan en konvertering feks være en udfyldt kontaktformular, bestilling af katalog eller salgsmateriale og noget helt andet.
Det er bare ufatteligt vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser om præcist, hvad målet med hjemmesiden er. For som udgangspunkt er besøgende i sig selv ikke ret meget værd, det drejer sig om at konvertere de besøgende til kunder, leads eller andet, som giver en reel værdi for firmaet.
I bund og grund er en hjemmeside jo firmaets officielle ansigt udadtil, derfor skal den fremstå mindst lige så professionel, som I gerne vil opfattes. Men man skal altid have et mål med hjemmesiden, således at den giver et positivt afkast, i form at nye kunde henvendelser eller lignende. Hvis ikke du tager stilling til hvad hjemmesiden skal give retur, hvad der for jer er en konvertering, ender du med bare at have en hjemmeside, som koster penge, uden at du har nogen ide, om den rent faktisk er rentabel eller blot endnu en udgift i markedsføringen

SEO hjemmeside

Når vi begynder at tale om konverteringer fra hjemmesiden, skal der naturligvis først være nogle besøgende/potentielle kunder, som kan konverteres, derfor skal der skabes trafik og nye besøg på siden. Den nemmeste, billigste og bedste måde at gøre det på, er ved at få besøg fra søgemaskinerne, såsom Google, Yahoo osv. Det betyder, at din nye hjemmeside skal målrettes de søgeord og søgefraser, som er relevante for din forretning.
Denne del er desværre også en meget overset del fra webbureauernes side – til trods for at de ofte siger det modsatte. Men da mange virksomhedsejere har svært ved at gennemskue søgemaskineoptimering, hvad det indebærer, så ender med ofte med at bliver et ”billigt salgstrick” fra webbureauernes side. For de påstår alle sammen, at netop deres hjemmeside løsninger på forhånd er SEO optimeret.
Der er bestemt også mange gode webbureauer, som gør meget ud af denne del, men vi snakker også med rigtig mange firmaer som ikke kan forstå, hvorfor de ikke ligger i toppen på deres vigtige søgeord, når nu de er blevet lovet, at deres nye hjemmeside er SEO venlig.
Det bedste råd er, at få et SEO firma med ind over, og hjælpe med kravspecifikationen, så er du er sikker på, at denne del er i orden. Det er langt nemmere, hurtigere og i sidste ende også meget billigere, hvis hjemmesiden fra starten er i orden, rent programmeringsmæssigt og SEO mæssigt. Og da langt størstedelen af trafik på en hjemmeside, bør komme fra søgemaskinerne, skal der altså ikke vælges, den hurtige løsning her.

Open Source hjemmeside

En af de ting, som også bør være med i overvejelserne omkring en ny hjemmeside, er om du skal vælge et open source system eller vælge et af de etablerede dansk programmerede CMS’er på markedet.
Som udgangspunkt anbefaler vi altid at du vælger open source, da det giver dig den største fleksibilitet og sikkerhed på lang sigt. De åbenlyse fordele ved at vælge open source, såsom: WordPress, Joomla, Typo3 eller lignende, er at du aldrig er bundet til et bestemt webbureau eller hosting partner. Så skulle du ende med at være utilfreds med din leverandør, så kan du nemt skifte til en anden. I Danmark alene er der i hundredvis af web firmaer, som kan hjælpe dig med løsninger i open source.
En anden fordel ved de gratis CMS’er, er at der allerede er programmeret mange tusinde forskellige design skabeloner og plugins, som du frit og kvit kan benytte på din nye hjemmeside. Og det er ikke altid nødvendigt at opfinde den dybe tallerken, hvis den allerede er opfundet…

Pris på ny hjemmeside

Et af de første spørgsmål man får som webbureau fra en potentiel kunde er: ”Hvad koster det at få lavet en hjemmeside?”
Det er dog ikke så nemt at svare på, da det helt og aldeles afhængig af hvilken type og størrelse hjemmeside, der er tale om. For prisen på en ny hjemmeside kan ligger på alt lige fra 5000 kr og op til flere hundredtusinde kr og endda endnu højere. For der er trods alt forskel på, om det er en hjemmeside til den lille lokale tømrermester eller til en af landets store kommuner.

Så igen, sørg for at have en kravspecifikation klar eller i hvert fald så meget som muligt, og få evt hjælp til at færdiggøre den. Når først du har en færdig kravspecifikation, kan du nemt kontakte 3-5 firmaer, og bede om en pris på din hjemmeside opgave. Det gør det meget nemmere for dem at vurdere opgaven, og samtidig er du sikret en bedre pris.

Jeg håber dette kan hjælpe dig lidt, hvis du skal i gang med at have lavet en ny hjemmeside. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os, hvis du har behov for hjælp.

Smid gerne en kommentar i feltet her nedenunder

Bliv Ringet Op





Har du en plan for årets oplagte markedsførings dage- og perioder? Mange virksomheder har gavn
af at planlægge årets markedsføringstiltag i forhold til årets mange mærkedage. Der er gode
muligheder, hvis du planlægger din tid, så du hele tiden kan være på forkant. Det er vigtigt, at man
som virksomhed er et skridt foran, i forhold til årets begivenheder. Materiale til markedsføring
skal være klar i god tid og bør promoveres allerede en måned eller nogle uger før mærkedage som
fastelavn, Mors og Fars dag, påske, helligdage og halloween.
Hos ROI ONLINE hjælper vi vores kunder med forskellige markedsføringstiltag – eksempelvis ved at
hjælpe med social medie strategi, som dækker hele året. Hvis du har spørgsmål eller mangler
indsigt i professionel online markedsføring, er du altid meget velkommen til at kontakte os til en
uforpligtende samtale, roi-online.dk/kontakt-os/
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

De fleste virksomheder bestræber sig på at skabe vækst. Vækst er et ord, som vi ofte hører i forretningssammenhæng – særligt når det kommer til store, globale virksomheder, hvor det handler om at blive større og større. Men hvordan kan små og mellemstore virksomheder skabe vækst på baggrund af deres langt mindre budgetter?

Evnen til at skabe vækst kræver, at man har et indgående kendskab til sin egen virksomhed og forretning. Man skal kende til kerneværdier og målgrupper for de ydelser eller produkter, som man tilbyder sine kunder. Hvordan man indhenter disse specifikke informationer om sine potentielle kunder kan variere meget. Fænomenet Big Data er dog noget, som ofte bliver anvendt til netop dette formål. Det handler om at udvinde de relevante informationer fra Big Data, og udvinde sin egen brugbare datamængde. Med Big Data kan virksomheder træffe bedre forretningsmæssige beslutninger på baggrund af specifikke data. Dette betyder tilmed at virksomheder får mulighed for at opnå konkurrencemæssige fordele

Din virksomhed og Big Data
Mange mindre virksomheder er af den opfattelse, at de ikke selv kan fremskaffe Big Data – Men ingen virksomheder er for små til at gøre brug af Big data. Dataene findes blandt andet på sociale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram. Det handler blot om at vide hvordan man tilgår disse data.
Det kræver dog analyse at udvinde de rette informationer inden for Bid Data verdenen. Dette kan være den mere komplekse del af arbejdet, som kræver professionel hjælp. Først of fremmest bør der defineres et mål med brugen af Big Data. Derefter bør informationerne fra Big Data struktureres og analyseres. Efter denne proces vil man være i stand til at samle de dele som skaber værdi for virksomheden, nemlig evnen til at se på tendenser og mønstre, som kendetegner din målgruppe. Derfor bør enhver virksomhed anskue Big Data som et solidt værktøj, når det kommer til målrettet markedsføring – I dag handler det heller ikke længere om blot at udsende så meget indhold som muligt, og være den som råber højest. I dag handler det om at udsende relevant indhold til specifikke målgrupper.
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

EU har nu opstillet nye regler for et lovforslag til, hvordan de store online-platforme kan tvinges til at give os et indblik i, hvordan vores søgeresultater rangeres. Vi har allerede knækket en god del af koden med SEO-optimering, men der er meget, vi ikke ved om ranking resultater. Nogle af de helt store online-platforme, som der er tale om er Google, Apple og Amazon, som har helt specifikke metoder hvormed de ranker og filtrerer søgeresultater. At kende til disse oplysninger kan være med til, at gøre det lettere for virksomheder at klargøre, hvordan de kan få en god placering hos diverse søgemaskiner – Altså vil det stå mere klart, hvad man skal gøre for at skabe værdi for det indhold, som man ønsker, skal findes på de store søgemaskiner. Det er lidt af en videnskab, at danne sig et overblik over, hvordan man bedst muligt ranker højt på diverse søgemaskiner, og det er en disciplin, som for det meste kræver ekstern, professionel hjælp. Men med et regelsæt som det EU foreslår, bliver det nemmere for både virksomheder og konsulenter, at skabe et overblik over mønsteret for, hvordan specifikt indhold bedst muligt bliver vist på internettet.

Ifølge det nye udkast til et regelsæt, som EU ønsker, skal blive lov, vil man få de online-platformene til på forhånd at specificere deres vigtigste parametre i bestemmelsen af ranking-position. På den måde er de nødsaget til, at offentliggøre beskrivelser af de fremgangsmåder, de anvender når underleverandørerne placeres på bestemte måder i forhold til hinanden. Derved vil man altså opnå indblik i, hvordan ”opskriften” på god rangering på eksempelvis Google kan se ud. Det skal understreges, at EU ikke vil tvinge de store online søgemaskiner til, at afsløre afgørende algoritmer forretningsmæssigt.
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook
Vis på Facebook

Har du styr på din virksomheds rolle i julehandlen? Det er vigtigt at have overblik over strategi og
praktiske ting i juletiden. Fungerer din webshop optimalt, gør du opmærksom på din virksomheds
produkter og ydelser og er du synlig på de sociale medier? Det er centralt, at du gør opmærksom på
dig selv med relevante tilbud til relevante målgrupper. I juletiden kan små og mellemstore
virksomheder nemt drukne i den massive mængde af konkurrence og store virksomheder med store
budgetter, som trækker al opmærksomheden i en anden retning. Hvis du mangler råd og vejledning,
før det rigtigt går løs, så kontakt ROI ONLINE.
... Læs mereLæs mindre

Vis på Facebook

Vores samarbejde med Google

Læs mere om vores samarbejde med Google og følg med på vores Google+ side, hvis du skal være heldig at deltage i det næste event, hvor vi hjælper virksomheder til Succes Online.

Tag hånd om problemerne

Sidder du i en virksomhed hvor du mener der kunne være behov for vores hjælp, så klik på “Kontakt os” og udfyld formularen med kontaktperson du gerne vil have vi tager fat i samt hvad du mener problematikken er for jeres virksomhed.

Ruevænget 19 - 5600 Faaborg - Tlf: 70 20 39 49 - info@roi-online.dk
© ROI ONLINE