fbpx

Sociale medier som marketingværktøj

Vi er efterhånden bekendt med mange forskellige sociale medier, og de ligner hinanden mere og mere. Dog adskiller de sig stadigvæk på mange punkter hvilket gør, at de er gode værktøjer til forskellige formål. Men hvornår skal din virksomhed bruge hvad og hvordan skal det gøres? Det er et spørgsmål som mange står med, når de gerne vil bruge de sociale medier strategisk.

Nogle af de medier som vi særligt hører om er Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn. Dog findes der efterhånden flere medier i samme kategori, men det tager tid for medierne at blive fast inventar i samfundet.

Facebook er et medie som størstedelen af danskerne bruger, og det bliver tit forbundet med et B2C-medie, det er det også, men det er ligeledes et godt værktøj i B2B-sammenhæng, det kræver dog at man bruger mediet korrekt. Det fungerer optimalt i forhold til reklame for events, annoncering, deling af hverdagsoplevelser og tilmed er det optimalt i forhold til spørgsmål fra kunder, hvor der opbygges en dialog.

Instagram har fokus på det visuelle og fungerer dermed godt både B2B og B2C, hvis man arbejder i en branche hvor det visuelle har en central plads. Endvidere kan man få omtalt sin egen virksomhed ved hjælp af funktioner såsom hashtags, placeringer og meget andet.

Twitter er stedet for de korte – men meningsfulde beskeder. Twitter er et mere objektivt medie, som muliggør at du kan komme i kontakt med indflydelsesrige personer uden at have en konkret forbindelse til dem. Tilmed kan du også her bruge hashtags og derved blive fundet i mængden. Twitter er et godt sted at gøre opmærksom på sine hashtags og få disse tags til at blive en del af flere andre sociale medier, eksempelvis i forbindelse med events eller lignende.

LinkedIn er det ubestridte B2B-medie. LinkedIn er et medie som fungerer optimalt når det kommer til at skabe gode kontakter, både som privatperson og som virksomhed. Vi vil dog blot give et par ord med på vejen i forhold til en virksomhedsside eller en Showcase page på LinkedIn. Disse former for sider er ideelle da de både omfavner potentielle kunder samt nye medarbejdere. Det er vigtigt, at man får udfyldt de forskellige funktioner såsom billede, beskrivelse, placering med videre da dette er med til at give et seriøst og troværdigt billede af virkomheden.

Der ligger strategi bag succesfuld brug af sociale medier, og det er vigtigt, at man har et mål med de tiltag man gør.

Du kan kontakte os her, vi står klar til en uforpligtende samtale og hjælper dig gerne på vej.