fbpx

Cookies

De fleste mennesker kender til ”cookies”. De findes på stort set alle hjemmesider, som man besøger på nettet. Men det er de færreste, der kender til forskellen mellem 1. part og 3. part cookies. Som virksomhedsejer er det nemlig ikke ligegyldigt, hvad man vælger at bruge til at spore aktiviteten på ens hjemmeside. 1. og 3. part cookies kaldes også for server-side og client-side tracking. De fleste virksomheder bruger i dag det man kalder client-side tracking og er fuldstændig udvidende om at denne form for databehandling er ved at uddø. Det skyldes dels ny lovgivning på området og en kollektiv indsats blandt it-giganterne om at højne datasikkerheden for deres brugere. Et tiltag vi bakker meget op om, men som også betyder, at vi som virksomhedsejere skal omstille os til en ny virkelighed. Derfor har vi skrevet et indlæg om, hvad alle virksomhedsejere bør gøre for at imødekomme denne nye virkelighed.

Hvorfor Serverside?

Indtil nu har serverside tracking ikke givet meget mening at implementere på sin hjemmeside. Men pga. alle de førnævnte udfordringer er spørgsmålet efterhånden ikke blevet hvorfor implementere server-side tracking, men snarere hvorfor ikke? Udfordringen er at det er blevet langt sværere at indsamle og analysere data om de besøgende på vores hjemmeside. Det gør det langt sværere for os at lave målrettet annoncering. Det er både dårligt for vores marketing budget, men endnu værre er det at vores annoncer lige pludselig kan risikere at blive vist til mennesker, der ikke har interesse i vores produkt eller service. Med server-side tracking har vi bedre mulighed for at spore, hvad der foregår på vores hjemmeside og derigennem målrette markedsføring efter personer, som er glade for at se vores annoncer (Du kan læse mere om dette på vores side om BIG DATA).

Fordele ved SST

Der er en lang række fordele ved server-side tracking. Det første og mest åbenlyse er en langt bedre datasikkerhed for besøgende på din hjemmeside. Som virksomhedsejere har vi et ansvar for vores kunders data, og med server-side tracking er det din egen server, der opsamler og lagrer data fra din hjemmeside. Det betyder at du ”beskytter” brugernes data, og andre ikke kan ”se med”. Ud over det etiske i denne form for databehandling, kan man også opnå enormt store forretningsmæssige fordele. Udover at dataene er beskyttet, er de også langt mere pålidelige og kan bruges til at øge effektiviteten af din markedsføring på alle medieplatforme der benytter BIG DATA, herunder bl.a. Facebook, Instagram, Google, YouTube, TikTok osv. Derudover bliver din hjemmeside hurtigere, da mængden af JavaScript kode, der skal loades på din hjemmeside, mindskes.

”Hvad vil det betyde for din virksomhed, hvis dine annoncer bliver set af personer med interesse for dit produkt/service?”

Hvad er udfordringerne ved server-side tracking?

Det hele kan måske lyde lidt for godt til at være sandt. Der er selvfølgelig nogen udfordringer ift. at få opsat og udrullet et data-setup der bygger på server-side tracking. Den største udfordring er, at det dels er dyrere og mere tidskrævende at sætte op. Vil man sikre sine egne data, kræver det at man opsætter og betaler for en cloud-løsning (en server) til at opbevare dataene. Fra denne server fordeles dataene ud til forskellige platforme og medier, hvor dataene analyseres og bruges som målretning i markedsførings tiltag, til interne systemer og lignende. Du kan evt. læse mere om hvordan du bedst muligt bruger den indsamlede data, sammen med data som internetgiganterne har på os, på vores side om BIG DATA.

serverside tracking

Der er hjælp at hente! (100.000 kr fra EU)

Server-side tracking er fremtiden, og det har EU også fået øjnene op for. Det er ikke alle virksomheder der har tid, ressourcer eller den rette viden til at få opsat en fremtidssikret databehandlingsløsning. Derfor har EU udviklet et støtteprogram, hvor virksomheder kan modtage op til 100.000 kroner, som et led i at få opsat og udviklet et nyt data-setup, der giver mulighed for at virksomhederne kan ud- og benytte egne data. Det gør de, fordi de gerne vil sikre en fortsat positiv vækst i de europæiske lande ved at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at træde ind i den nye digitale tidsalder. Der er dog et men. EU har ikke afsat uendelige midler til dette projekt, så man skal som virksomhedsejer handle hurtigt, for at få adgang til puljemidlerne. Hvis dette lyder interessant for dig og din virksomhed, foreslår vi derfor, at du tager kontakt til os hurtigst muligt, for at høre mere om dine muligheder.

Få 100.000 kroner til dit dataprojekt

Har du webshop eller hjemmeside som en vigtig del af din virksomheds indtægtskilde og bruger du annoncering til at finde dine kunder? Så er Server Side Tracking et musthave, for at sikre din kontinuerlige eksistens.

Der er prioriteret tilskud på op til 100.000 kr. til at hjælpe virksomheder med at sikre og udnytte deres data optimalt.

Du kan få 50% i tilskud, dog maksimalt 100.000 kr. For at få det fulde tilskud på 100.000 kr. skal du selv medfinansiere projektet med 100.000 kr. enten med kontanter eller timerne, du og dine medarbejdere lægger i projektet.

Hvad indebærer det?

Der findes både et potentialeafklarings- og implementeringsprojekt. Du kan også kombinere disse såfremt dette er relevant. For at komme i betragtning til et tilskud på 100.000 kr. skal din virksomhed:

  • Have et dansk CVR-nummer og primært dansk ejerkreds
  • I skal have mellem 3 og 249 årsværk i seneste regnskabsår
  • I skal have en minimum omsætning på 2 mio. i oms. seneste regnskabsår
  • I skal have max. 50 mio. Euro eller 43 mio. Euro i balance
  • I skal være vækstparate i ledelsen og have klarlagte vækstambitioner
  • Projektet skal bidrage til at realisere jeres vækstambitioner
  • Projektet skal være nyt, så der er teknologisk nyhedsværdi for jer
 Når der er ansøgt om tilskud og du har fået accept, er du sikret dine penge. Du skal altså ikke søsætte projektet før du har fået afklaret om tilskuddet er i hus.

Hvad får jeg ud af det?

Med ROI ONLINE ved styrepinden, sikrer vi at du får det bedste resultat af de projekter, du søger tilskud til. Vi rådgiver, projektleder og leverandørmatcher så du sikres følgende ved dit Server Side Tracking Data projekt: 

  • Kortlægning af virksomhedens relevante DATA
  • Afklaring af hvilke DATA der skal integreres til hvilke modtagere
  • Afklaring af hvilke konverteringer der skal måles på og deres værdi
  • Afklaring om hvordan 3. parts cookies konverteres til 2. part cookies 
  • Udarbejdelse af business case for implementering af Server Side Tracking
  • Kravspecifikation for investering i SST så implementeringen simplificeres
  • Leverandøridentifikation, tilbudsindhentning og vurdering af 3 tilbud
Med et Server Side Tracking Data projekt får du tilskud til at have os med på sidelinjen så vi sikrer din implementering bliver optimal og så billig som muligt.