fbpx
lommeregner 2 redigeret (500x300)-min

Hvad skal du have integreret af systemer?

Hvilke informationer vil du have integreret og fra hvilke systemer? Har dine systemer API, der udstiller og tillader de ønskede actions? Eller skal der gøres brug af Web Services, direkte SQL injections eller andre metoder, for at opnå dine mål? Ved du slet ikke hvad vi taler om, men skal have lavet en integration, bør du gå direkte til kontakt os og udfylde formularen, så du kan få hjælp.

rådgiver

Skal din integration fremtidssikres?

Vi mener det er vigtigt, at integrationerne fremtidssikres, ikke alene i forhold til valg af leverandør, men også i forhold til opbygning af integrationen. Med specialtilpasninger i systemerne bliver det ofte svært og dyrt, kontinuerligt at holde systemerne i den nyeste version. Metodevalget, strukturen og integrationssproget ser vi som essentielt for din kontinuerlige succes.

Hvem har ansvar for integrationen?

Når flere forskellige systemer skal arbejde sammen sker det til tider, at der opstår fejl i integrationen. Det at opdage fejlen er ikke det store problem. Det at få den rettet kan ofte være forbundet med store tidsmæssige udfordringer, fordi de der har medført fejlen, ikke har gjort det med vilje og dermed ikke ved, hvor de skal lede. Du bliver kastet fra den ene til den anden og tiden går.

Hvilke integrationsmuligheder har dine systemer?

En integration forstås typisk som det der skal gøres, for at få to eller flere systemer til at arbejde sammen. For at få systemer til at arbejde sammen, har man grundlæggende 3 steps man skal igennem.

Step 1 er det behov der er for at kunne læse data fra systemerne. Det bliver primært gjort enten ved at læse direkte ned i databasen, at udstille dele af databasen gennem fx. en web service, eller ved at udviklerne af systemet har bygget et API til selve systemet. Hermed kan man så udlæse de tilladelige data.

Step 2 er at konvertere disse data, så de passer ind i det andet system der skal arbejdes sammen med. Hvorvidt denne konvertering af data er let og ligetil, afhænger meget af udlæsningsmetoden, dokumentationen samt de to systemers individuelt valgte kommunikations sprog.

Step 3 er at kunne aflevere eller skrive data i det andet system, hvilket principielt kan fungere på samme måder som man læser. Principperne er grundlæggende de samme, men der er forskel på hvordan systemerne reagerer og fungerer, hvis der skrives direkte ned i databasen. Mange systemer i dag har tilbygget et API, som giver mulighed for at aflevere data den rigtige vej ind i systemet, således de relevante processer i systemet bearbejder de afleverede data.

Den store udfordring for mange der bruger et system er, at de ikke ved, hvilke data der let kan udveksles fra deres systemer og, hvilke der ikke kan. Typisk bliver integrationsprojekter dermed lavet efter en form for AdHoc Nice-To-Have løsning, hvor der ikke har været et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag tilstede før opstart. Dette er netop grunden til, at mange har oplevet, at sådanne projekter er blevet langt dyrere end forventet. 

Vores tilgang til sådanne projekter giver erfaringsmæssigt hjemmel til at følge tømrerens devise “Mål 2 gange og sav 1 gang”. Derfor gør vi typisk det, at vi kortlægger de forskellige ønsker og krav i en prioriteret rækkefølge og undersøger de forskellige integrationsmuligheder hos de relevante systemer. 

Med udgangspunkt i kundens rammer i forhold til tid, kompetencer og økonomi, undersøger vi de forskellige systemers opbygning og brug af logik, så vi kan få afklaret, hvilken løsning der kan realiseres ud fra rammerne. Ligeledes kan vi i processen få beskrevet de forskellige krav og forventninger om triggers, der kan bruges i udbudsmaterialet til de udvalgte leverandører. 

Hvis man som kunde ønsker det, kan vi håndtere hele projektledelsen i forbindelse med implementeringen af projektet, så vi sikrer det kommer i mål indenfor rammerne. 

Skal jeres data beriges nu eller i fremtiden?

Vi ved alle, at tingene udvikler sig utroligt hurtigt og, at nye ønsker og krav kontinuerligt dukker op. Vi skal konstant optimere for at kunne være effektive nok på markedet til at være konkurrencedygtig og opnå den ønskede vækst. 

I forbindelse med integrationen af data, er det vigtigt at overveje, hvorvidt du har behov for at berige dataen eller ændre på integrationen løbende. Så hvorvidt der er behov for en standardiseret PIM-løsning eller om den berigelse der ønskes, kan den gøres som standard i et af de andre systemer, gennem integrationen via API eller webservices, afhænger af virksomhedens systemer, nuværende situation og dine forventninger – Det beror altså på en individuel vurdering.

Når vi tager del i sådan en vurdering og skal rådgive i forhold til, hvilken vej man bør gå, foregår det typisk delvist som et samarbejde bestående af analysearbejde og workshops. Som en del af vurderingen, vil det være en god ide med en foranalyse, der beskriver rigets tilstand, de forskellige systemer, deres version og mulighed for at blive opgraderet osv. Vurderingen har til formål at give dig det rigtige beslutningsgrundlag for, hvilken vej du skal gå.

Vi hjælper med at kortlægge ønsker og krav i forhold til integrationen, samt stiller nogle af de kritiske spørgsmål i forhold til om man er bedst stillet ved at vælge den ene frem for den anden løsning.

Hvem skal bære det løbende ansvar for integrationen?

Når du skal have integreret eksempelvis 2 systemer, kan man som kunde af to vigtige systemer, have svært ved at vælge, hvilket af systemernes leverandør, man helst vil have skal stå for integrationen. En ting er sikkert, man er ikke interesseret i, at de begge kan fraskrive sig ansvaret og kaster skylden på den anden, når det ikke virker.

Hvem der ideelt set bør stå for integrationen afhænger af ovennævnte forhold og i mange tilfælde er det ideelle en helt 3. leverandør. En leverandør der ene og alene står for integrationen og har dette som ansvarsområde. 

Ofte ser vi, at den 3. løsning er den, der giver det bedste resultat. Ved at vælge en løsning med en ekstern standardiseret integrationsmotor, der kan håndtere et af de standardiserede dataudvekslingsformater som SOAP, REST, XML-RPC, C++, Java o.s.v., kan man få lavet en tilpasset løsning på baggrund af standardiserede løsninger. Det betyder typisk at man løbende frit kan vælge, om man vil holde sine forskellige andre systemer opdateret eller ej. Man kan med dokumentationen frit shoppe mellem udviklere, der skal holde integrationen up-to-date, så man bliver ikke så sårbar da man ikke er bundet af enkeltpersoner.

Med en ekstern integration har man muligheden for, at det er én der står med ansvaret for, at integrationen kører og man skal ikke have fat i flere forskellige leverandører af systemerne. Hver af systemerne kan opgraderes hver for sig, uden reelt at have indflydelse på integrationen og kan sågar skiftes ud. Det kan laves i et standardiseret sprog, som andre programmører indenfor dette felt også kan fortsætte i.

Hvorvidt man skal vælge en standardiseret integrationsmotor, vælge en unik tilpasset integration ved hjælpe af API eller webservices, afhænger af den enkelte situation.

Vi hjælper dig med at kortlægge og identificere den optimale løsning for din virksomhed. Vi producerer ikke selv integrationer eller har softwares der gør det, hvorfor vi alene kigger på, hvilken løsning, der vil være optimal for din virksomhed, så det imødekommer de nuværende og fremtidige ønsker og krav.

Du kan få små integrationer helt ned til under 1.000 kr. afhængigt af hvad du skal have lavet. Lad os få en åben dialog om dine ønsker og forventninger til rammerne – Så kan vi forklare om det kan lade sig gøre at indfri dine forventninger. 

Hvorfor os?
  • Vi er 100% uvildige og har ikke ansatte der producerer det vi rådgiver om
  • Vi går ikke ind i et projekt, hvor vi ikke tror kunden får tilstrækkeligt ROI
  • Vi kan hjælpe med at finde de relevante leverandører til netop dit projekt
  • Vi kan hjælpe med udbudsmateriale samt vurdere på leverandørerne
  • Vi kan stå som projektleder og tage hånd om alle tingene for jer
  • Vi kan hjælpe med at få integrationen implementeret i organisationen
  • Vi har et stort netværk af specialister og taler både deres og jeres sprog
  • Vi kan i enkelte tilfælde stå som totalleverandør for hele projekter

Engageret vækstpartner gennem

Har du spørgsmål?

Kontakt os i dag og få en uforpligtende samtale. Vi vil meget gerne rådgive dig 

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Rådgivning

Hos ROI ONLINE kan du få professionel rådgivning til salg og marketing. Om der er tale om en lille eller mellemstor virksomhed spiller ingen rolle – vi laver altid tilpassede løsninger til hver enkelt kunde. Desuden tilbyder vi også rådgivning om A-kunder, og hvordan du finder disse. Vores tilgang er meget praktisk, så rådgivningen også bliver til virkelighed inden for en overskuelig tidsramme. 

Projektledelse

ROI ONLINE tilbyder professionel projektledelse inden for al markedsføring. Vores projektledere står altid klar til at hjælpe – uanset om det er fra start eller undervejs i processen. Vi fokuserer på optimal fremgang, så vores kunder altid sikres gode resultater. Gennem effektivitet opnår vi sammen de bedste løsninger uden spild af tid og ressourcer.

Leverandøroptimering

Vi har et stort netværk af specialister, som altid står klar til at hjælpe med hver deres specialviden til netop din opgave. Specialerne er mange og kan være alt fra webudvikling til SoMe og meget mere. Som kunde hos os sikres du mere specialist for pengene, et godt overblik under hele processen samt professionel matchmaking mellem projekt og specialist. 

Hvorfor os?
  • Vi er 100% uvildige har har ikke ansatte der producerer det vi rådgiver om
  • Vi går ikke ind i et projekt, hvor vi ikke tror kunden får tilstrækkeligt ROI
  • Vi kan hjælpe med at finde de relevante leverandører til netop dit projekt
  • Vi kan hjælpe med udbudsmateriale samt vurdere på leverandørerne
  • Vi kan stå som projektleder og tager hånd om alle tingene for jer
  • Vi kan hjælpe med at få automatiseringen implementeret i organisationen
  • Vi har et stort netværk af specialister og taler både deres og jeres sprog
  • Vi kan i enkelte tilfælde stå som totalleverandør for hele projekter