fbpx

Big Data

Big data er fremtiden, og det er noget de allerstørste virksomheder har opdaget. Men hvad er big data egentlig? Big Data er kort beskrevet store datasæt, der kan bruges til at forudsige en persons adfærd, nærmest før de selv ved det. Den data kan bruges til at lave mere målrettet markedsføring og samtidig give en langt bedre kundeoplevelse. Hvis det lyder interessant, så kan du rulle længere ned på siden og læse mere om mulighederne, for at få tilskud til at få lavet et data-setup. Inden du læser videre, kan du overveje, hvad det ville betyde for din virksomhed, hvis du kan få en kunde for færre markedsføringskroner, samtidig med at dem, der ser dine annoncer, faktisk er nogen, der gerne vil se dem.

Serverside vs. cookie

Hidtil har de fleste virksomheder benyttet sig af ”cookies” når de har skulle indsamle data, for hvad der foregår på deres hjemmeside. Dog er dette de senere år blevet enormt svært. Der er kommet et hav af nye regler på området (som var nødvendigt), for at sikre brugernes data. Det er dybest set noget vi skal være glade for, men det betyder samtidig, at vi nu skal benytte noget, der hedder ”serverside tracking”. Dette er nødvendigt, for at kunne beskytte folks data, samtidig med at vi kan lave annoncer, der meget præcist rammer personer, der med stor sandsynlighed vil købe vores produkt/service.

Lookalike & Costumer intent

Der hvor big data og serverside tracking for alvor kan bidrage til en bedre kundeoplevelse og bedre effekt af ens markedsføring, er ved hjælp af såkaldte ”Lookalike målgrupper”. Her bruger man den data, man indsamler på sin hjemmeside, til at finde personer, der ligner ens købere utrolig meget. På den måde rammer man udelukkende personer, der med meget stor sandsynlighed også er interesseret i dit produkt eller service. Dette kaldes customer intent og er alfa og omega i ethvert marketing setup.

Hvad kan jeg bruge Big Data til?

Big data er enormt effektivt i forhold til at lave ekstremt målrettet markedsføring til personer, der sandsynligvis vil købe dit produkt eller på anden vis blive kunde i din virksomhed. Denne mulighed gør, at man som virksomhed bruger sine annonceringskroner langt mere effektivt, fordi man ikke som hidtil skyder med ”spredhagl” ud til en masse personer. I stedet går vi målrettet efter personer, der allerede leder efter netop dit produkt eller service.

Costumer journey-6

Netop det, har vi forsøgt at illustrere i dette diagram (ovenfor). Her ser vi, at den traditionelle markedsføring typisk rammer personer, der har et behov, men ikke rigtig kender til deres muligheder. Det er der i og for sig ikke noget galt med, da de også kan blive en potentiel kunde. Men det er heller ikke svært at regne ud, at det er langt dyrere i markedsføringskroner, at få denne kunde overbevist om, at du er den rigtige at handle med. Kigger vi derimod mod bunden af grafen, kan vi se at med ”Big Data,” har vi mulighed for at målrette vores markedsføring mod personer, der godt ved, at de vil købe det produkt eller den service du tilbyder, men de er ikke sikker hvem, de skal handle med. Disse personer er de absolut nemmeste personer at gøre til sine kunder, og det koster derfor langt mindre i annoncekroner at få en ny kunde.

Hvordan virker Big Data?

Big data er elefanten i rummet hos de fleste små og mellemstore danske virksomheder. Det er et begreb mange har hørt om, men de færreste ved hvordan, man gør brug af det, og generelt er det svært for mange helt at afgøre, hvordan man helt skal gribe det an. Big Data er kort beskrevet store og relativt komplekse datasæt, der blandt andet kan bruges til at forudse folks adfærd (nærmest inden de selv ved det). 

Hvordan virker det?

Helt lavpraktisk kan vi udnytte Big Data i vores forretning ved at opsætte datasporing på vores hjemmeside. Historisk set har folk brugt det man kalder en ”cookie” til at spore den aktivitet, der sker på deres hjemmeside. Men på grund af skærpede regler og fokus på datasikkerhed, er dette blevet meget svært. I stedet begynder nogen firmaer at bevæge sig over til ”serverside tracking”. Fordelene ved dette er, at brugernes data er langt bedre beskyttet og, at du som virksomhedsejer har ejerskab over dataen. Den data, du indsamler på hjemmesiden, kan så efterfølgende kædes sammen med data fra de store it-giganter herunder Facebook, Google, Instagram, YouTube osv. På baggrund af dette, kan der laves såkaldte ”lookalike målgrupper”, som betyder, at du eksempelvis kan bede Facebook eller Google om at finde personer, der ligner dine kunder mest muligt. Det er her Facebook, Google og andre medier scanner gennem deres store datasæt (Big Data), og finder personer der er nærmest ”identiske” med dine nuværende kunder.  

Hvorfor skal jeg bruge big data?

Big Data er allerede noget, der for alvor rykker markedsandele. De store spillere i langt de fleste brancher er allerede begyndt at mærke fordelene ved Big Data, og investerer store summer i hele tiden, at have den bedste data. For små og mellemstore virksomheder betyder det, at man hurtigt kan komme foran sine direkte konkurrenter, der endnu ikke kender til denne mulighed. 

 

Hvordan får jeg støtte til et Big Data projekt? 

Det kan måske lyde dyrt og komplekst at skulle implementere et data set-up, der for alvor kan konkurrere med de bedste i branchen. Det er i og for sig også væsentlig dyrere, end det vi har været vant til, men det er en ny virkelighed, vi må se i øjnene. Det er noget EU også har lagt mærke til, og derfor har de oprettet en pulje med midler til at hjælpe virksomheder med at få implementeret en fremtidssikret løsning. Nedenfor er en beskrivelse af hvad EU-projektet indebærer, og hvad du som virksomhedsejer får ud af det.

Få 100.000 kroner til dit dataprojekt

Har du webshop eller hjemmeside som en vigtig del af din virksomheds indtægtskilde og bruger du annoncering til at finde dine kunder? Så er brugen af big data alfa og omega, for at sikre din kontinuerlige eksistens.

Der er prioriteret tilskud på op til 100.000 kr. til at hjælpe virksomheder med at sikre og udnytte deres data optimalt.

Du kan få 50% i tilskud, dog maksimalt 100.000 kr. For at få det fulde tilskud på 100.000 kr. skal du selv medfinansiere projektet med 100.000 kr. enten med kontanter eller timerne, du og dine medarbejdere lægger i projektet.

Vækstpulje - 100.000 kr.

Hvad indebærer det?

Der findes både et potentialeafklarings- og implementeringsprojekt. Du kan også kombinere disse såfremt dette er relevant. For at komme i betragtning til et tilskud på 100.000 kr. skal din virksomhed:

  • Have et dansk CVR-nummer og primært dansk ejerkreds
  • I skal have mellem 3 og 249 årsværk i seneste regnskabsår
  • I skal have en minimum omsætning på 2 mio. i oms. seneste regnskabsår
  • I skal have max. 50 mio. Euro eller 43 mio. Euro i balance
  • I skal være vækstparate i ledelsen og have klarlagte vækstambitioner
  • Projektet skal bidrage til at realisere jeres vækstambitioner
  • Projektet skal være nyt, så der er teknologisk nyhedsværdi for jer
 Når der er ansøgt om tilskud og du har fået accept, er du sikret dine penge. Du skal altså ikke søsætte projektet før du har fået afklaret om tilskuddet er i hus.

Hvad får jeg ud af det?

Med ROI ONLINE ved styrepinden, sikrer vi at du får det bedste resultat af de projekter, du søger tilskud til. Vi rådgiver, projektleder og leverandørmatcher så du sikres følgende ved dit Big Data projekt: 

  • Klarlagt overbilk over salg 
  • Du finder ud af hvordan visualisering af data kan bruges til at skabe øget salg og hjælpe dig med at foretage datadrevne beslutninger
  • Hvordan Big Data kan bruges på tværs af markedsføringskanaler
  • Bruge Big Data til at skabe optimerede kunderejser
  • Sammenligne data på tværs af datakilder for at optimere fremtidige markedsføringsindsatser.