fbpx

Nedsæt risikoen for online tyveri

Vi har efterhånden alle oplevet opkald, e-mails og lignede, hvis afsender ønsker at få os til at foretage en given, vigtig handling. Dette er ofte i forbindelse med ting, som vi tager seriøst såsom vores bank, e-boks, SKAT eller lignende. I nogle tilfælde falder vi i, og bliver ofre for phishing-fænomenet, som udspringer af det engelske ”fishing”. Phishing går ud på, at få lokket dine private log-in oplysninger til en given konto ud af dig. Dette kan resultere i, at du får overtaget din konto og stjålet diverse yderst personlige oplysninger såsom kreditkortoplysninger og CPR-nummer. Det er efterhånden ikke unormalt, at man sender et billede eller en tekst med vigtige oplysninger over mail, Facebook eller lignede til personer, som man er fortrolig med.
Google samt forskere fra Universitetet Berkeley har offentliggjort resultaterne og konklusionen fra en rapport, som omhandler hvordan internetkonti stjæles. Denne rapport viser blandt andet, at unikke passwords samt en aktivering af en to-faktor-godkendelse kan sikre dig markant imod denne form for angreb. Der beskrives endda at brugere bør uddannes i brugen af passwords og to-faktor-godkendelser. Dette er i særdeleshed et emne, som bør overvejes i små og mellemstore virksomheder, som også kan rammes af denne form for tyveri, og ende i en trist og problematisk situation. En situation som måske kunne være undgået, hvis man havde været mere oplyst omkring hvordan man sikrer sig mod denne form for angreb.

Hvad gør man, hvis man har mistanke om phishingforsøg?
Har du mistanke om et forsøg på phishing, bør du blandt andet tjekke, hvorvidt afsenderens e-mail eller telefonnummer stemmer overens med navnet på den virksomhed afsenderen mener, de kommer fra. Tænk tilmed over hvorvidt du nogensinde har givet dine oplysninger til den pågældende virksomhed. Anonyme hilsner såsom ”kære kunde” kan også være et tegn på et phishingforsøg. Ligeledes skal du være opmærksom, hvis beskeden tager sig markant anderledes ud, end dem du ellers har modtaget fra samme virksomhed. Dette er blot et udpluk af de tegn, som kan tegne til svindel, og vi må derfor være ekstra opmærksomme, når vi begår os online.