fbpx

Responsivt design og “Mobile First”

Efterhånden bruger vi vores mobiltelefoner, iPads eller tablets til underholdning frem for vores computere. Det er lettere at transportere vores mindre apparater, hvilket bevirker, at det også er dem, vi underholder os med, når vi er på farten. Når vi bruger vores mindre medieapparater, lokkes mange af os videre ind på forskellige hjemmesider via annoncer, som frister vores øjne.

Når vi følger annoncerne, bliver vi ført ind på en given hjemmeside, og det er hér, hjemmesiden skal vise sit værd. Hjemmesiden skal fremstå præsentabel, skærmtilpasset samt brugervenlig og anvendelig. Hvis ikke det er tilfældet, skræmmes kunden væk på et splitsekund. Desuden vil kunden huske denne oplevelse og sandsynligvis aldrig vende tilbage.

Her spiller responsivt design ind. Responsivt design er en tilpasning til alle former for skærme, ligegyldigt om de har computer- tablet eller smartphonestørrelse. Indholdet tilpasses den pågældende størrelse, og vil forme alle funktioner således, at de fungerer lige godt på alle skærmstørrelser. Hermed er det nemt og problemfrit for din nye potentielle kunde at navigere på din hjemmeside. Særligt vil det ofte være de funktioner, som leder til køb på webshops, som fungerer dårligt, hvis ikke der er benyttet responsivt design på en webshop.

Google vil have ”Mobile First”
Hvis ikke din hjemmeside er responsiv, vil Google med al sandsynlighed degradere din hjemmeside i deres søgeresultater, hvilket ikke er ønskværdigt på verdens største søgemaskine. Dermed bør du altså både overveje at styrke dit salg, glæde dine kunder – og Google, med responsivt design på din hjemmeside. Google har desuden fremsat konceptet ”Mobil First”, hvilket er den nye måde, hvorpå der skal vurderes om en given hjemmeside rankes højt på Google eller ej.

Før vurderede og placerede Google primært ud fra desktopversionen af din hjemmeside. Men nu vil det sandsynligvis snart blive indholdet, hastigheden og ikke mindst designet på mobilversionen af din hjemmeside, som danner grundlag for din værdi hos Google. Derfor skal du have fokus på responsivt hjemmesidedesign, hvis ikke du vil vinke farvel til potentielle kunder samt bedre Googleplaceringer.

Er du i tvivl om hvorvidt din hjemmeside er responsiv?
Hos ROI ONLINE kan vi hjælpe dig med at analysere professionelt på, hvorvidt din hjemmeside er responsiv eller ej, samt i hvilken grad. Derved kan du altså også få at vide, hvorvidt din hjemmeside kan optimeres yderligere, såfremt den allerede fungerer godt i forhold til responsivt design. Kontakt os her når det er rette tid for dig at få fokus på øget salg og Google-placering.