Virksomheder tænker nyt i Corona-krisen

For mange af landets små og mellemstore virksomheder er det lige nu op til den enkelte virksomhed at være kreativ og finde et stærkt alternativ til at nå de manglende kunder. Vi er så småt ved at få et åbent Danmark tilbage, men krisens konsekvenser ses stadig og der vil fortsat være færre kunder til mange små og mellemstore virksomheder. Fysiske butikker gør hvad de kan, for at leve op til restriktioner og retningslinjer – men hvilke gode alternativer findes der egentligt til den gængse kundekontakt og service?

Vi ser flere og flere virksomheder, som gør sit bedste for at få flere online tiltag på banen. Mange af de butikker, som før kun var fysiske, har i denne tid måtte indrette sig således, at nye former for salgskanaler er en del af virksomhedens daglige virke. Underholdningsbranchen har fundet sin egen måde at holde sig kørende på med blandt andet drive in arrangementer, virtuel øl-smagning er blevet et hit, yoga og crossfit foregår med live-videoer og frisører har tilbudt gør-det-selv videoer og udlejning af sakse til alle dem, som har måtte undvære frisørstolen indtil nu.

Sociale medier spiller en større og større rolle hos flere butikker, eksempelvis tøjbutikker, som i den grad har øget aktiviteten på sociale medier med videoer, konkurrencer og andre tiltag, som kan være med til at holde kundekontakten.

Det behøver ikke koste en krone at vise en virksomheds produkter frem på sociale medier, og der findes et hav af indgangsvinkler, som vil generere en interaktion mellem virksomheden og kunden. Det handler om at finde de små kreative genveje, som gør den enkelte unik og skaber et behov eller en nysgerrighed hos modtageren.

Krisen er et levende bevis på at kreativitet, digitalisering og online salgsplatforme er vejen frem, når vi skal holde vores kunder til og blive ved med at være relevante og attraktive for køberen. Hvis vi skal lære noget af denne tids krise, må det være, at netop kreativitet og digitalisering er en nøgle til at få landets små og mellemstore virksomheder til at vokse og vækste.