fbpx

Hvad har vi lært om hjemmeforbrugeren?

Hele verden står midt i resultaterne af distanceret og online arbejde hos mange af landets virksomheder. Der er en overordnet tendens til at færre må mødes fysisk og derfor se sig nødsaget til at klare arbejdsopgaver online, hvilket kræver ekstra tid bag skærmen. Dette er dog ikke kun en tendens på arbejdspladserne. Generelt, ses det nemlig, at mange af samfundets borgere har et øget behov for at være ”sammen hver for sig”, hvilket skaber grundlag for mere skærmtid.

Ekstra skærmtid resulterer også ofte i flere søgninger på Google og generel surfing på nettet. Ved at se nærmere på disse søgninger, kan man udlede, hvad der interesserer den enkelte forbruger her og nu.

Hjemmeforbrugerens adfærd

Omgivelser og samfundets situation kan sætte præg på forbrugernes mønstre og interesser. Man kan tale om ”at-home consumers”. Her ser man på, hvad folk søger på nu og her for at tilrettelægge sin markedsføring bedst muligt i forhold til forbrugerens tanker og overvejelser. Eksempelvis ses det, at flere foretager søgninger, som fokuserer på, hvordan man kan hjælpe i Covid19 situationen. Desuden ses mange søgninger på emner inden for kedsomhed, hvilket vidner om at flere har ekstra tid og keder sig i hjemmet. Disse specifikke søgeord kan anvendes i online markedsføring. På den måde når man direkte ind til forbrugerens bekymringer og interesser, hvilket eksempelvis kan anvendes direkte i annoncetekster eller andet online salgsmateriale, som baseres på tekst.

På den baggrund kan der opstilles tre spørgsmål, som marketingmedarbejderen kan overveje her og nu. Disse tre lister vi herunder.

Tre spørgsmål marketingmedarbejderen kan overveje:

1. Hvordan yder vi hjælp til forbrugerne, når deres behov udvikler sig?

2. Hvordan tilpasser vi os den nye forbrugscyklus døgnet rundt?

3. Hvordan hjælper vi forbrugeren med at bekæmpe kedsomhed?

Har du spørgsmål til, hvordan du kan drage nytte af forbrugernes søgninger og adfærdsændringer? Så er du velkommen til at kontakte os på ROI ONLINE til en uforpligtende samtale.