fbpx

Chrome udfaser 3. part cookies

Vigtigt nyt for virksomhedsejere der laver online annoncering

2024 rummer vigtigt nyt for virksomhedsejere der annoncerer online vha. sociale medier eller Google. 

Google Chrome er på vej til at udfase tredjepartscookies i 2024, og dette kommer til at skabe en stor ændring i din online forretningsstrategi! I årtier har tredjepartscookies været en integreret del af online markedsføring, men med denne ændring står små og mellemstore virksomheder over for en stor udfordring. Uden disse cookies bliver det sværere at spore kundeadfærd og målrette annoncer. Det betyder at annoncering bliver dyrere og mindre målrettet og at man som virksomhedsejer bliver overhalet af mere forberedte konkurrenter.

 

Blokering af 3. part cookies er ikke noget nyt

Tilbage i 2017 var Apple blandt de første til at sætte fokus på privatlivsbeskyttelse online ved at implementere Intelligent Tracking Prevention (ITP) i deres Safari-browser, hvilket begrænsede anvendelsen af tredjepartscookies. Selvom dette skridt var betydningsfuldt for at fremme online privatliv, er Safari’s markedsandel relativt lille i forhold til Google Chrome. Derfor vil Chromes beslutning om at fjerne tredjepartscookies i 2024 resultere i mere vidtrækkende ændringer for internettet og digital annoncering. Dette træk fra Google markerer en vigtig ændring og skubber industrien mod at udvikle alternative metoder til målretning, der respekterer brugernes privatliv, hvilket understreger en stigende bevægelse mod mere privatlivsvenlige weboplevelser.

 

Der er en løsning: Server Side Tagging

Server side tagging fungerer på den måde at man flytter dataindsamlingen fra klientens browser til serveren. Det betyder at du fortsat kan indsamle vigtige data på en måde, der er i overensstemmelse med nye cookiestandarder og som etisk og forsvarligt beskytter forbrugernes privatliv. Denne tilgang giver dig mulighed for at bevare indsigt i kundeinteraktioner, mens du overholder de nye regler.

Server side tagging er ikke blot en midlertidig løsning, men en langsigtet strategi, der kan forbedre datakvalitet og beskytte brugernes privatliv. Dette sikrer, at din virksomhed fortsat kan tilpasse sig og forbedre sin online tilstedeværelse uden at gå på kompromis med brugerens tillid.

For små virksomhedsejere er det tid til at handle nu. Allerede her i januar 2024 er Chrome begyndt at fjerne 3. part cookies for en del af deres brugere. I løbet af året optrapper de langsomt dette og vil til sidst ende med at fjerne 100% inden 2025.

Jo før man som virksomhed implementerer server side tagging, jo før sikrer man, at virksomheden forbliver konkurrencedygtig i en tid, hvor online privatliv er en topprioritet. Ignorerer du denne ændring, risikerer du at blive overhalet af mere agile konkurrenter. Så tag skridtet nu og forbered din virksomhed på fremtidens digitale landskab!

For yderligere oplysninger og dybdegående indblik i, hvordan Chrome’s udfasning af tredjepartscookies vil påvirke online markedsføring, og hvordan server side tagging kan være løsningen for din virksomhed, kan du kontakte os.

Vi laver server side implementeringer for små og mellemstore virksomheder for at hjælpe dem med fortsat at kunne benytte online markedsføring profitabelt.