Vi kender dem efterhånden relativt godt, de dukker stort set dagligt op i vores nyhedsfeed og fanger vores opmærksomhed, så vi hovedkulds kaster os ud i kampen om de fristende præmier – Facebookkonkurrencer. De er en fast del af det sociale medie Facebook, men det er ikke altid, vi kan stole blindt på dét, som fanger vores opmærksomhed.
Nu vil den internetbaserede virksomhed InCover.dk frem med et nyt værktøj, som vil gøre det muligt at spotte, hvornår en konkurrence på Facebook er lidt for god til at være sand. InCover har udviklet en app, som nu kan være din højre hånd, når du tvivler på, hvorvidt en Facebookkonkurrence er sand eller falsk. Ved at kopiere URL’en på den eksakte Facebookside og føre denne ind i app’en, vil app’en efterfølgende vurdere hvorvidt konkurrencen kommer fra troværdige kilder eller ej. Det nyudviklede værktøj kontrollerer Facebooksider ved hjælp af parametre som eksempelvis hvor mange følgere en side har.
Man kan altid selv stoppe op et øjeblik, slå koldt vand i blodet og tænke sig om en ekstra gang. Tag grammatikbrillen på og vurder, hvorvidt der er stavet korrekt og lavet korrekt tegnsætning. Se på hvornår siden er oprettet – er siden oprettet for nylig, må man være ekstra opmærksom. Tilmed må man overveje om præmien virker lidt for god til at være sand. Fordi det er ikke altid, du kan gennemskue konkurrencen ved at se på de tidligere nævnte faktorer. Eksempelvis har tøjgiganten H&M været udsat for et fupnummer, hvor der blev udloddet 20.000 kroner til deres butikker, hvis man likede, delte og kommenterede et opslag. Og der er flere eksempler på fristende præmier fra virksomheder, som skulle være troværdige – men sådan er virkeligheden ikke altid. Disse former for falske konkurrencer er svære at afsløre, fordi vi er vant til at se afsenderen som en troværdig virksomhed.
Vær selv troværdig på Facebook
De falske konkurrencer kan være med til at påvirke virksomheder negativt, fordi de åbner for folks påpasselighed og gør brugerne mere utrygge på de sociale medier. Små og mellemstore virksomheder arbejder ofte med sociale medier, og det er ikke altid, man er opmærksom på de regler, der rent faktisk gælder for Facebookkonkurrencer. Det er vigtigt at efterleve de regler, der er gældende, i særdeleshed fordi en virksomhed hurtigt vil fremstå utroværdig og uoplyst, hvis ikke de har styr på denne basale del. Mange betragter tiltag på sociale medier som en niche, men det er og bliver en vigtig del af markedsføring at håndtere sociale medier med omhu og professionalisme. Få et kort overblik over Facebooks regelsæt for konkurrencer, og være mere opmærksom i fremtiden.
De overordnede regler lyder som følger:
- Du må ikke påkræve at deltagere deler konkurrencen på egen eller venners tidslinjer
- Du må ikke påkræve eller præmiere deltageren tagger sig selv eller sine venner på et billede eller i en kommentar under opslaget
- Det skal tydeliggøres, at Facebook ikke har noget med konkurrencen at gøre
- Overhold regler for markedsføring i det eget land
- Man må ikke lave ”fan-gating”
- Man må ikke påkræve at brugere liker eller følger selve din Facebookside