En rapport fra Pew Reseach Center i USA bekræfter nu en tendens, som vi har set i den seneste tid. Det bekræftes nemlig, at flere unge brugere er gået væk fra Facebook, og nu i lagt højere grad gør brug af medier som YouTube, Instagram og Snapchat. Facebook er altså i lavere grad et medie, som vi foretrækker at bruge vores tid på. Mediet er i højere grad blevet stedet for vores planlagte arrangementer og kontakt med vores netværk over Messenger, hvor virksomheder ikke har mulighed for at påvirke brugeren med annoncer og lignende indhold. Denne udvikling må virksomheder tage alvorligt, fordi de nu ikke vil opnå de samme resultater ved udelukkende at gøre brug af Facebook, som de ville have opnået for bare tre år siden.
Flow mellem virksomhedens medieplatforme
Det er i høj grad gavnligt at sørge for, at der er et flow mellem de forskellige medieplatforme, som en virksomhed befinder sig på. Har du oprettet en begivenhed på din Facebookside, vil det derfor være en god ide, at linke til øvrige medieplatforme. Man kan eksempelvis lave et opslag på sin Instagram-profil eller på LinkedIn, som fortæller følgere og andre interessenter, at de kan læse mere om den kommende begivenhed på Facebook. Hver gang der sker interessante tiltag i din virksomhed, vil du kunne opnå et bedre socialt medie-flow, ved at lade dine platforme spille sammen.
Ifølge forskningsfirmaet eMarketer mister Facebook i 2018 to millioner amerikanske brugere under 24 år – Og som vi så ofte ser det, vil denne udvikling med stor sandsynlighed brede sig til resten af verden. Dog ser det ud til, at det ældre segment er mere tilbøjelige til at holde fast i Facebook.
I denne forlængelse understreges det, hvor vigtigt det er at analysere på sit eller sine segmenter, for at målrette sin markedsføring. Dette kan være en vanskelig og tidskrævende opgave, og det kræver, at der måles på, hvilken effekt der skabes, når man arbejder med nye markedsføringstiltag. Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomhed begår sig på de rette sociale platforme med de rette strategier, så kan du altid kontakte ROI ONLINE til en uforpligtende samtale.