fbpx

Influencer marketing i B2B

Influencer marketing er et fænomen, som er meget oppe i tiden. Vores sociale medier oversvømmes af sponsorerede indlæg fra personer og profiler, som vi med glæde følger. Med anvendelsen af big data er markedsføring på sociale medier mere tilpasset end nogensinde før og flere og flere af os tager reklamerne ind som en integreret del af vores virke på de sociale medier. De personer som vi finder interessante og, som vi har tillid til, fungerer i denne sammenhæng som opinionsledere, der ”smitter” os med de produkter og ydelser, som de finder attraktive. Mange anser influencer marketing som en markedsføringsdisciplin, der hører til i B2C-relationer. Dette er dog en tankegang, vi godt kan forberede os på at ændre i fremtiden.

Det er ikke kun i vores privatliv, vi skaber tillid til forskellige personer og gerne drager nytte af de samme ydelser og produkter, som de gør – Dette sker også i mange virksomheders professionelle dagligdag. Hvis et mindre autoværksted med få ansatte knokler løs med nogle gammeldags redskaber, vil de med al sandsynlighed lade sig inspirere og tage ved lære af større og mere anerkendte virksomheder i samme branche, og gøre brug af samme værktøjer og redskaber, som disse virksomheder gør brug af. Derfor er det optimalt, at de større og mere veletablerede virksomheder kan fungere som influencers, ligesom vi i høj grad ser på de sociale medier i B2C-sammenhænge. Med de mange muligheder inden for segmentering kan man i dag nemt og billigt målrette annoncer og influencer markedsføring til bestemte kundegrupper. Derved øges opmærksomheden omkring et givent produkt eller en ydelse, samtidig med at en troværdig opinionsleder sender sin anbefaling ud i et bestemt netværk. Dermed modtager netværket relevant indhold, som ikke blot betragtes som ubrugelig spam.
Denne form for markedsføring på B2B-området er endnu ikke noget, vi ser i lige så høj grad som på B2C-området, men det er en interessant udvikling at følge, og man må i dag være åben for nyere metoder, når det kommer til markedsføring, som udvikler sig i et uopnåeligt tempo.