Business intelligence (BI) er en paraplybetegnelse for alt, hvad der hører til hos databehandling, som både indebærer, at analysere på en virksomheds data samt at få et indblik i virksomhedens information. Et sådan indblik i virksomhedens informationer kan være med til at skabe et bedre grundlag for at træffe store beslutninger i din virksomhed. Med denne form for overblik kan du skabe sammenhæng mellem flere elementer i din organisation, såsom på tværs af brands, kunder og sælgere. Denne disciplin anvendes eksempelvis hos Rosendahl Design Group, som på deres hovedkontor i Danmark gør brug af en business intelligence-løsning på tværs af landegrænser. Dette skaber både et godt værktøj for salgsledelsen og for den individuelle sælger. Med denne platform kan Rosendahl både analysere på tværs af landegrænser og forskellige markeder, og derved optimere på alle led i distributionskanalerne.
Business Intelligence er et vidt begreb, og det kan ikke konsekvent implementeres ens i alle virksomheder. Det kræver professionelle kræfter, og der skal skræddersyes, når det kommer til at gøre brug af Business Intelligence, på en givende måde. Vi kender allerede en del til anvendelse af big data, som i høj grad anvendes i forbindelse med online markedsføring. Big data kan bruges til at nå målgrupper med helt specifikke mønstre, og er en meget præciserende markedsføringsdisciplin, som ofte skaber gode resultater.
Det er vigtigt at være opmærksom på, hvilke nye løsninger der opstår, når det kommer til udvikling af små og store virksomheder, men man må også vurdere, hvornår noget er relevant for ens virksomhed – Dog kan vi være sikre på, at hvis vi har styr på vores virksomheds data, vil det skabe fundament for besparelser af både kræfter til og penge. At være data-minded indebærer mange ting, og det er vigtigt at vurdere, på hvilken måde din virksomhed kan være data-minded.