EU vil have nye regler for ranking-indblik

EU har tidligere på året opstillet nye regler til et lovforslag om, hvordan de store online platforme kan tvinges til at give os et indblik i, hvordan vores søgeresultater rangeres. Vi har allerede knækket en god del af koden med SEO-optimering, men der er meget, vi ikke ved om rankingresultater. Nogle af de helt store online platforme, som der er tale om, er Google, Apple og Amazon, som har helt specifikke metoder hvormed de ranker og filtrerer søgeresultater. At kende til disse oplysninger kan være med til, at gøre det lettere for virksomheder at klargøre, hvordan de kan få en god placering hos diverse søgemaskiner – Altså vil det stå mere klart, hvad man skal gøre for at skabe værdi for det indhold, som man ønsker, skal findes på de store søgemaskiner.

Det er lidt af en videnskab at danne sig et overblik over, hvordan man bedst muligt ranker højt på diverse søgemaskiner, og det er en disciplin, som for det meste kræver ekstern, professionel hjælp. Men med et regelsæt som det EU tidligere har foreslået bliver det nemmere for både virksomheder og konsulenter, at skabe et overblik over mønsteret for, hvordan specifikt indhold bedst muligt bliver vist på internettet.

Ifølge EU’s udkast til et regelsæt, som gerne skulle blive lov, vil man få de online platforme til på forhånd at specificere deres vigtigste parametre i bestemmelsen af rankingposition. På den måde er de nødsaget til, at offentliggøre beskrivelser af de fremgangsmåder, der anvendes når underleverandørerne placeres på bestemte måder i forhold til hinanden. Derved vil man opnå indblik i, hvordan ”opskriften” på god rangering på eksempelvis Google kan se ud. Det skal understreges, at EU ikke vil tvinge de store online søgemaskiner til, at afsløre afgørende algoritmer forretningsmæssigt.

Regelsættet er et spændende udkast, som kan føre til en mere almen viden hos virksomhederne, når det kommer til opskriften bag god ranking og er bestemt et aktuelt emne, som mange virksomheder har interesse i.