Mobildatas rolle i Corona-krisen

Mobildata spiller en central rolle i mange af de digitale markedføringstiltag, som foretages i dag. Mobildata har således et stort potentiale, når det kommer til målrettet markedsføring og kan hjælpe markedsføringsbranchen til at blive mere relevant for sine kunder.

I dag står vi midt i en krise, Corona-krisen. Mange virksomheder er mærket og bruger i denne tid ikke meget energi på at drage nytte af mobildatas kæmpe potentiale. Dog gavner mobildata et helt andet sted i denne tid.

Blandt andet i Norge, hvor den norges største mobiloperatør, Telenor, samarbejder med det norske institut for folkesundhed om at spore Coronavirussets spredning i landet. Da omtrent 80% af mobiltrafikken i Norge passerer virksomhedens infrastruktur. Derfor kan Telenor være relativt præcise i forhold til at vide, hvor hver enkelt mobiltelefon befinder sig. På den måde kan Telenor bidrage med viden om, hvordan Norges befolkning bevæger sig i landet. Hvis man forstår, hvordan befolkningen bevæger sig i et land, mener eksperter, at man også kan danne et overblik over, hvordan virusset spredes. Både på tværs af et land – men også på tværs af landegrænser og kontinenter.

Telenor understreger, at for at bevare individuelt privatliv tælles kun grupper over 20 personer, da det er svært at genidentificere alle individer i grupper, der er større end denne størrelse.

Her ses altså en helt ny, spændende og ikke mindst givende metodisk anvendelse af mobildata, som kun understreger de mange muligheder, som denne unikke form for data er med til at skabe.